Welke documenten heb je nodig bij de verkoop van je huis?

Makelaardij Stegenga helpt je op weg bij het verzamelen van de benodigde documenten

Welke documenten heb je nodig bij de verkoop van je huis?

Bij het verkopen van je woning komt het nodige papier- en regelwerk kijken. Je moet verschillende documenten verzamelen voor de koper van je woning. Sommige daarvan zijn wettelijk verplicht, andere zijn noodzakelijk of gewoonweg handig bij de verkoop van je huis. Als je een makelaar inschakelt, dan lever je al deze documenten aan bij hem of haar. De makelaar kan je ook op weg helpen bij het verzamelen ervan. In deze blog geven we een overzicht van de belangrijkste documenten.

Geldig legitimatiebewijs

Allereerst moet de koper kunnen controleren of je daadwerkelijk de persoon bent die het recht heeft om de woning te verkopen. Ook de makelaar en de notaris willen dit kunnen checken. Je toont het aan met een geldig identiteitsbewijs: een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs.
 

Eigendomsbewijs of akte van levering

Daarna wil de koper zeker weten dat jij als verkoper de eigenaar van het huis bent, en bevoegd bent om het huis te verkopen. Dit toon je aan met een eigendomsbewijs. Deze zogenaamde ‘akte van levering’ heb je ontvangen van de notaris toen je destijds je huis kocht.

In het eigendomsbewijs staat daarnaast informatie uit het Kadaster over de woning zelf en het perceel waarop het is gebouwd. Staat het huis bijvoorbeeld op eigen grond of is er sprake van erfpacht? Rusten er andere plichten of beperkingen op de woning? Denk aan kwalitatieve verplichtingen, waarbij de gemeente oplegt dat een bepaalde kleur schilderwerk moet worden gehandhaafd, of erfdienstbaarheden zoals het recht van overpad.

Heb je geen idee of je jouw eigendomsbewijs wel goed hebt bewaard? Dan is er gelukkig geen man overboord want bij het Kadaster kun je, tegen betaling, een kopie opvragen.

Energielabel

Als je je huis wilt verkopen of verhuren, dan krijg je te maken met het Energieprestatiecertificaat, oftewel het energielabel. Het energielabel laat in één oogopslag zien of een woning energiezuinig is of niet. De verschillende klassen worden aangegeven van A++++ (groen, zeer zuinig) tot en met G (rood, zeer energieverslindend). Er wordt gekeken naar de isolatie van de woning en de installaties die nodig zijn voor verwarming, koeling, warm water en ventilatie. Hoe minder fossiele energie daarbij wordt verbruikt, hoe beter het energielabel.

Op het label vindt de koper veel handige informatie, zoals het verwachte energieverbruik en tips over het verduurzamen van de woning.
Op energielabel.nl kun je zien of je woning al een energielabel heeft. Is dat niet het geval, vraag deze dan aan zodra je verkoopplannen voor je woning hebt. Je makelaar kan jou hier ook bij helpen. Belangrijk is in elk geval dat je huis een energielabel heeft. Want het energielabel is niet alleen verplicht bij de daadwerkelijke overdracht van de woning. Zodra je je woning te koop zet, moet je in de verkoopadvertenties, waaronder die op Funda.nl, het (definitieve) energielabel vermelden. Doe je dit niet, dan riskeer je een boete tot € 435.

Documenten bij de verkoop van een appartement

Ben je eigenaar van een flat of appartement, dan moet je nog een aantal extra documenten kunnen overleggen. Een daarvan is de splitsingsakte. In dit document staat wat jouw aandeel is in het gehele flatgebouw of appartementencomplex. Ook staan de rechten en plichten van jou als eigenaar vermeld, bijvoorbeeld welke maandelijkse servicekosten je moet betalen aan de Vereniging van Eigenaren (VvE) en wat daarbij is inbegrepen.

Ook de overige VvE-documenten zijn belangrijk voor de koper. Denk aan het huishoudelijk reglement, het onderhoudsplan voor de komende jaren, verslagen van de vergaderingen en de financiële overzichten. Zo weet de koper of hij te maken heeft met een gezonde VvE.

Als je deze documenten niet zelf in je administratie hebt, kun je kijken of je ze kunt opvragen bij de beheerder van je VvE.

Documenten in geval van scheiding of overlijden

Wil je een woning verkopen naar aanleiding van een scheiding of een overlijden, dan zijn aanvullende documenten nodig. In geval van scheiding staan in de akte van verdeling de notariële afspraken over wie het huis overneemt en wie de hypotheek op zich neemt. In deze akte wordt ook de verdeling van onroerende goederen opgenomen.

In het geval van een overlijden moet je een akte van overlijden aanleveren. Hierin verklaart de notaris dat hij heeft gecontroleerd wie is overleden, of de overledene een testament had en zo ja, wie de erfgenamen zijn.

Niet verplicht, wel gewenst

Ieder jaar ontvang je als woningeigenaar een aanslag voor de gemeentelijke belastingen. Dit document is niet verplicht bij verkoop, maar het geeft de koper van jouw woning wel een goed inzicht in de vaste lasten. Denk aan de afvalstoffenheffing, de rioolheffing en de waterschapsbelasting. In de meest recente aanslag staat ook de actuele WOZ-waarde van de woning vermeld.
Hetzelfde geldt voor de jaarafrekening van je energieleverancier. Natuurlijk is het gebruik van gas en elektra persoonsafhankelijk, maar het geeft de koper wel alvast een indicatie van de maandelijkse kosten.

Heb je tekeningen en plattegronden van je woning? Bewaar ze in het verkoopdossier van je woning. Net als brochures van toen je de woning aankocht. Hierin staat vaak informatie over gebruikte materialen en de afwerking van de woning. Ook garantiecertificaten van bijvoorbeeld keukenapparatuur, zonnepanelen of andere installaties zijn handig voor de koper. In de meeste gevallen kan deze garantie namelijk overgaan naar de koper van de woning.

Vragenlijst en lijst van zaken

Schakel je een makelaar in voor de verkoop van je woning? Dan ontvang je van hem of haar een vragenlijst en een lijst van zaken.

In de vragenlijst beantwoord je vragen over de staat en het gebruik van je woning. Bijvoorbeeld of er gebreken aan de woning zijn die je op het eerste gezicht niet ziet. Dit document is niet wettelijk verplicht wanneer je een woning verkoopt, maar het helpt je wel om te voldoen aan je mededelingsplicht.

In de lijst van zaken geef je aan welke roerende zaken (denk aan gordijnen of verlichting) je wilt meenemen uit de woning, wat je achterlaat en wat de koper desgewenst kan overnemen.

Verkoop je je woning met behulp van een (NVM-)makelaar, dan zijn de vragenlijst en de lijst van zaken onderdeel van de uiteindelijke koopovereenkomst. Ook als je zonder makelaar werkt is het handig dit te doen, zodat goed omschreven staat wat je precies verkoopt aan de nieuwe eigenaar. Je kunt in dat geval een vragenlijst opzoeken op het internet en hem downloaden. Hetzelfde geldt voor een lijst van zaken.

Documenten eenvoudig en veilig uploaden in MOVE

Als je een makelaar inschakelt om het verkooptraject van je woning te begeleiden, dan zorg je ervoor dat alle vereiste documenten bij hem of haar terechtkomen. MOVE is daarvoor ideaal. Het is dan ook echt een pré als jouw makelaar gebruik maakt van dit systeem. MOVE is een efficiënt en veilig online klantdossier, speciaal gemaakt voor de makelaardij. Op move.nl upload je alle voor de verkoop benodigde documenten naar je eigen beveiligde omgeving. Je logt in met een gebruikersnaam en wachtwoord, waarna je in een omgeving komt waar je al je documenten kunt uploaden. Je ziet in één oogopslag welke documenten al zijn aangeleverd en welke acties nog openstaan.

Naast een veilige opslagplaats voor de vereiste verkoopdocumentatie, vind je in MOVE onder andere een overzicht van gemaakte bezichtigingsafspraken en belangrijke data zoals de ondertekening van de koopakte en het vervallen van de termijn voor de ontbindende voorwaarden. De makelaar uploadt ook de door jou getekende lijst van zaken in MOVE, zodat echt alles wat nodig is voor de verkoop van de woning op één plaats is verzameld. En jij hebt uiteraard 24/7 toegang tot het dossier.

Wil je hulp bij de verkoop van je huis? Neem dan contact met ons op!
Bellen kan op 0517 413 913, of stuur een e-mail naar info@makelaardij-stegenga.nl

Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring
Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring